Visie nieuw bestuur over industriezone De Meire

Bij de verkiezing van oktober 2024 is er een wissel van bestuur. Sociaal-Groen, Gavere-Durft, NVA en CD&V met Karel Hubau als burgemeester bekleden de meerderheid. Wat denken zij over De Meire

1.Visie vorig college van burgemeester en schepenen

Het vorige bestuur (Open VLD – Vooruit  – CD&V) met als burgemeester Denis Dierick was opdrachtgever en verdediger van de industriezone in het gebied gelegen tussen de Stationsstraat, de Steenweg en  Klonkeveldstraat. Mede dank zij onze talrijke (532) bezwaren werden vorige aanvragen terug ingetrokken.
(zie historiek vanaf 2005)

2.Visie van het nieuwe bestuur

Bij de verkiezing van oktober 2024 is er een wissel van bestuur. Sociaal-Groen, Gavere-Durft, NVA en CD&V met Karel Hubau als burgemeester bekleden de meerderheid.

In hun bestuursakkoord en Amok lezen we een gewijzigde visie.

  • Positief nieuws is dat er zal onderzocht worden wat het best met de site gebeurt. Er volgt:
    – een grondige afweging van de (huidige en toekomstige) nood aan een bijkomende industriezone
    – het in kaart gebracht van alle consequenties
    – een studie van de impact van een go of een no-go.
  • Belangrijk positief besluit in het akkoord :
    – “De burgers zullen betrokken worden bij het beslissingsproces.”
  • Negatief nieuws:
    Op het gewest plan is deze zone ingekleurd als kmo-zone. Veneco heeft deze zone bijna volledig verworven.
    In het interview met Karel Hubau lezen we: “Als de zone De Meire omgezet wordt in groene zone hangt er een schadevergoeding van 3 miljoen euro in de lucht voor planschade.”

3.Visie Leefbaar Asper

  • Positief nieuws is:
    Wij zijn blij dat er een nieuw onderzoek wordt gevoerd, dat de burgers zullen betrokken worden  – ook bij het beslissingsproces.
    We willen daarbij graag  onze bekommernissen uiten, zoals:
  • Onze bekommernissen

    Negatief effect op mobiliteit en verkeer
    Het gebied bevindt zich op het drukste punt van Asper, dat nu al oververzadigd is. Men baseert zich op een stokoud mobiliteitsplan van 1994-1995 om te oordelen dat de inplanting van een industriezone geen impact zal hebben op de verkeersdrukte en – veiligheid.

    Verlies van open ruimte
    De Stationsstraat is nu reeds volgebouwd. Er is geen behoefte om aansluitend op deze straat een extra industriegebied toe te voegen.

    Nood aan groene long
    Fantaseer er maar op los wat er WEL kan komen: speel- en wandelruimte. Ontmoetingsplaats voor de buurt… Kortom: een groene long.

    Afweging van de milieueffecten.
    Mens-gezondheid; mens-mobiliteit, mens-ruimte,  klimaatbestendigheid … moeten mee in overweging genomen worden.